Jumat, 11 November 2011

Apresiasi Musik Asia


1.    Nama Negara            : Malaysia
2.   Judul lagu                 : Seindah Biasa
3.   Lirik lagu                   :

Seindah Biasa

Jalan pernah takut ku tinggalkan

Saat bintang tak mampu lagi berdendang

Saat malam menjadi terlalu dingin

Hingga pagi tak seindah biasanya
Reff #

Takkan mungkin kita bertahan

Hidup dalam bersendirian

Panas terik hujan badai

Kita lalui bersama

Saat hilang arah tujuan

Kau tahu ke mana berjalan

Meski terang meski gelap

Kita lalui bersama

Ku tak bisa merubah yang telah terjadi

Tapi aku kan menjanjikan yang terbaik

Agar kita tak pernah menjadi jadi

Meski beza dermaga untuk kita berlabuh

Pernah kita jatuh

Mencoba berdiri

Menahan sakit dan menangis

Tapi arti hidup lebih dari itu

Dan kita mencoba melawan






4.   Budaya dari Negara Malaysia :

Kebudayaan Malaysia
Malaysia adalah sebuah negara federasi yang terdiri dari tiga belas negara bagian dan tiga wilayah persekutuan di Asia Tenggara dengan luas 329.847 km persegi. Ibukotanya adalah Kuala Lumpur.
Jumlah penduduk negara ini melebihi 27 juta jiwa. Negara ini dipisahkan ke dalam dua kawasan Malaysia Barat dan Malaysia Timur. Malaysia berbatasan dengan Thailand, Indonesia, Singapura, Brunei, dan Filipina.  Negara ini terletak di dekat khatulistiwa dan beriklim tropika. Kepala negara Malaysia adalah Yang di-Pertuan Agong dan pemerintahannya dikepalai oleh seorang Perdana Menteri. Model pemerintahan Malaysia mirip dengan sistem parlementer .
Budaya Malaysia merujuk kepada kebudayaan semua masyarakat majemuk yang terdapat di Malaysia dan berbagai suku di sana, seperti:
1.    Kebudayaan Melayu
2.   Kebudayaan Tionghoa
3.   Kebudayaan India
4.   Kebudayaan Kadazan-Dusun
5.   Kebudayaan Dayak, Iban, Kayan, Kenyah, Murut, Lun Bawang, Kelabit, dan Bidayuh.


Tarian : ZAPIN
Pengaruh Islam ke atas tarian tradisional Malaysia boleh dilihat dengan ketara dalam tarian Zapin, sebuah tarian yang terkenal di negeri Johor. Tarian ini, yang diperkenalkan oleh para mubaligh dari Timur Tengah, pada mulanya digunakan dalam amalan berzikir yang bertujuan menyebarkan pengetahuan mengenai sejarah tamadun Islam.

Alat Musik : Gambus, Kompang

Gambus merupakan sejenis alat musik bertali tradisional di Malaysia. Ia berbentuk seperti buah pear yang dibelah dua. Gambus tergolong dalam alat muzik jenis ‘petik’ yang dikatakan berasal dari Timur Tengah.
Gambus terdapat dalam pelbagai jenis iaitu dari gambus tiga tali sehingga gambus yang mempunyai 12 tali.


Kompang ialah sejenis alat musik tradisional yang paling popular bagi masyarakat Melayu. Ia tergolong dalam kumpulan alat musik gendang. Kulit kompang biasanya diperbuat daripada kulit kambing.
Pada kebiasaannya, seurat rotan akan diselit dari bahagian belakang antara kulit dan bingkai kayu bertujuan menegangkan permukaan kompang, bertujuan menguatkan bunyi kompang. Kini, gelung plastik turut digunakan.
Baju Melayu yang biasa di pakai di Malaysia dan negara serantau biasanya terbahagi kepada dua, iaitu baju Melayu potongan Teluk Belanga dan potongan Cekak Musang. Baju Melayu Teluk belanga biasanya lebih terkenal di selatan Malaysia sementara potongan Cekak Musang di kawasan tengah dan utara Malaysia.
                                 

Rumah Melayu


Malaysia merupakan salah satu negara yang pantas disebut sebagai negara multikultural. Mayoritas penduduk berasal dari suku bangsa melayu (69%), keturunan Cina (21%), keturunan India (8 %) dan suku bangsa lainnya mencakup 10 %. Beragam agama pun berkembang di Malaysia, seperti Islam, Kristen, Budha, Hindu, Sikh dan Shaman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar